Verlos je lichaam van het gevoel van stress

We leven in een heftige tijd. Volgens de berichtgevingen loopt ons leven gevaar en dat van onze naasten. Misschien ben je erg ziek geweest of ken je mensen die in het ziekenhuis zijn beland vanwege Covid-19. Misschien ben je je baan kwijt geraakt of is het voortbestaan van jouw onderneming in gevaar. Ook leveren we allemaal bepaalde vrijheden en vanzelfsprekendheden in.

Misschien spelen er voor jou meerdere van bovenstaande aspecten. Die kunnen stuk voor stuk stress veroorzaken of zelfs traumatisch zijn. Je lichaam staat dan op de overlevingsstand.

Je lichaam voelt gevaar

Ons zenuwstelsel reageert op stress als gevaar, zoals wanneer je een slang tegen zou komen, of als je achterna gezeten wordt door een vijand.
Je lichaam maakt zich op om te vechten of te vluchten. Je zintuigen staan op scherp (om te zien of horen waar het gevaar vandaan komt), je maakt adrenaline aan, je hartslag gaat omhoog en je ademhaling gaat sneller.
Dit is een geweldig mechanisme als er inderdaad acuut gevaar dreigt. Als je een slang ziet, spring je weg voordat je je er bewust van bent dat er gevaar is. Je autonome zenuwstelsel neemt de leiding. Dit helpt je te overleven. Normaal gesproken als het gevaar geweken is, komt je lichaam weer tot rust.

Staat van paraatheid

Echter, in dit geval blijft de stress langdurig aanhouden en is de boodschap die we steeds krijgen: ‘blijf thuis’. Je lichaam krijgt dus geen kans om de energie kwijt te raken en kan in die staat van paraatheid blijven steken. Dit zorgt er onder andere voor dat je immuunsysteem minder goed werkt en je minder goed na kunt denken.
Het is dus van belang om op de een of andere manier die spanning kwijt te raken. Hoe doe je dat?

Ontspannen

Probeer te ontspannen. Op wat voor manier dan ook. Meditatie, yoga, ademhalingsoefeningen, tai chi, rustgevende muziek luisteren, schilderen, in de tuin werken of zingen. Doe wat jij fijn vindt.

Ontladen

Sommige mensen schieten juist in de stress als ze proberen te ontspannen. Dan kun je beter een uitlaatklep vinden voor de spanning. Bijvoorbeeld met: (hard)lopen, boksen, trampoline springen,  stampvoeten of op een kussen slaan.

Bevriezen of apathie

Het kan ook zijn dat je helemaal geen spanning of emoties voelt. Misschien voel je je apathisch. Of moe. Of je bent zo gespannen dat je je bevroren voelt – misschien van angst.
Ook dit zijn normale reacties van je lichaam. Als je je weer even de vijand of het wilde dier voorstelt – die heeft je te pakken gekregen en je kunt niks meer doen - dan zijn er maar twee manieren voor je lichaam om te overleven: bevriezen of dissociëren.
Bij zulke ‘immobiliserende reacties’ is het van belang je lichaam juist meer te activeren.

Je lichaam weer ‘in bezit nemen’

Begin met goed doorademen, je bewust te zijn van je lichaam en goed naar je buik te ademen. Voel dat je weer als het ware ‘bezit’ neemt van je lichaam. Doe rustige activiteiten, bijvoorbeeld wandelen in de natuur. Wees je daarbij heel bewust (‘mindful’) van alles wat je ziet en hoort en voelt. Je zintuigen helpen je weer meer aanwezig te zijn in het hier en nu.

Je lichaam ‘ontdooien’

Maak bewegingen om je lichaam weer losser te maken, hele rustige dansbewegingen bijvoorbeeld, of doe aardingsoefeningen – bijvoorbeeld je benen een voor een los schoppen of met je lichaam schudden terwijl je op dezelfde plek blijf staan.

Ik hoop dat bovenstaande tips je helpen deze periode door te komen en je lichaam en geest enigszins tot rust te brengen.
Voel wat deze periode met jouw lichaam en geest doet en waar je behoefte aan hebt. Wees lief voor jezelf. En schroom ook niet om om hulp te vragen bij een van de vele hulpverleners die voor je klaar staan.

Ik wens je fysieke en geestelijke gezondheid in deze uitdagende tijd!

 

Janine Booij


Janine Booij

Janine heeft een achtergrond als tekstschrijver en communicatieadviseur. Vanaf het jaar 2000 begon ze zich te verdiepen in alternatieve geneeswijzen. Aanvankelijk vooral lichamelijk: healing tao (een combinatie van chi kung en meditatie), massage, guashatherapie, kinesiologie. Vervolgens verdiepte ze zich in energetisch werken: Sat Nam Rasayan (een healing methode), magnetiseren. En uiteindelijk volgde ze opleidingen counseling, familieopstellingen en regressie- en reïncarnatietherapie. Ze is inmiddels ook docent bij Tasso Instituut - opleiding voor Transpersoonlijke regressietherapie. In haar praktijk CoreTouch in Amsterdam Noord werkt ze met verschillende disciplines. 

Over Janine Booij